Розвиваємо руку - розвиваємо мозок
РОЗВИВАЄМО РУКУ-
РОЗВИВАЄМО МОЗОК
Таланти дітей знаходяться
на кінчиках їхніх пальців.
(Марія Монтесорі, педагог)
Життя висуває щоразу складніші вимоги не лише до дорослих, а й до дітей. Невпинно зростає обсяг інформації, яку діти повинні засвоїти не механічно, а осмислено.
Оскільки процес навчання має у своїй основі фізіологічну діяльність мозку, то, безперечно, успіх педагогічної роботи залежатиме більшою мірою від того, в якому об"ємі і наскільки правильно в ній використовуюьбся фізіологічні можливості мозку.
Нині особливо гостро стоїть питання про ті умови, за яких ці можливості були б реалізовані, можливо, повніше і при цьому без перенавантаження, перевтоми мозку. Щодо цього, то найефективнішим є використання впливу рухової активності та позитивних емоцій, які тонізують мозок..
Достовірно відомо: що більше дрібні рухи підвладні руці, то більше прогресує розвиток розумової діяльності.
Рухи пальців і кисті рук дитини мають особливу розвивальну дію. Регулярні вправи з пальцями дитини поліпшують пам"ять, розумові здібності дитини, усувають її емоційне напруження, поліпшують діяльність серцево-судинної і травної систем, розвивають координацію рухів, силу та спритність рук, підтримують життєвий тонус.
Рідко хто замислюється над тим, що при відставанні в розвитку моторики кисті руки відбувається звуження діапазону функціональних можливостей серцево-судинної системи й органів дихання. Спеціальне вивчення процесу письма показало, що діти виконують письмове завдання (особливо написання цифр, букв, складів і слів на першому етапі навчання) на вдиху. Дитина затримує дихання, доки безвідривно пише цифру, літеру, склад, навіть слово. Отже, що довший склад, а тим більше слово, то довша затримка дихання, а це негативно позначається на функціональному стані організму.
Важливим параметром шкільної зрілості є рівень розвитку моторики кисті ведучої руки, що визначає швидкість і легкість формування навичок письма. Письмо - складна координаційна навичка, що вимагає злагодженої роботи дрібних м"язів кисті, всієї руки, правильної координації рухів усього тіла.
Оволодіння навичкою письма - тривалий і трудомісткий процес, який не всім дається легко. Процес оволодіння навичкою письма має багатокомпонентну психофізіологічну структуру: включає зоровий і слуховий аналіз, артикуляцію, формування і збереження зорово-слухового образу кожного графічного елемента (букви), а також найскладніші механізми координації та регуляції рухів.
Василь Сухомлинський писав, що більше майстерності у дитячій руці, тим вона розумніша.
Тому вчителям першокласників потрібно приділяти велику увагу розвитку дрібної моторики рук. Для цього використовуємо наступні вправи:
ІГРИ З БІСЕРОМ
Для того, щоб взяти маленьку намистинку, нанизати її на нитку чи навіть перекласти в іншу коробку, потрібно добре володіти пальцями. Тобто, треба розвивати дрібну моторику. Ігри з бісером якраз і допомагають в цьому. Намистинки чи бісер потрібно добре перемішати в одній коробці. Запропонуйте дитині розкласти бісер у дві, а потім у три коробочки за кольором чи розміром. Але спочатку вкажіть, як брати намистинки - тільки по одній, двома пальцями.
Можна ускладнити завдання - брати намистинки пинцетом.
ОРИГАМІ
Мистецтво оригамі з'явилося в Японії багато тисяч років тому. Слово "оригамі" у перекладі з японської означає "складати папір". Це не лише захопливе, а й дуже корисне заняття. М'яти, згинати чи рвати папір - це також розвиток спритності рук і дрібної моторики. Крім того, оригамі розвиває просторову уяву, творчі здібності (діти за деякий час починають самі придумувати власні фігурки), пам'ять. А ще оригамі вчить концентрувати увагу, дотримуватись інструкцій, читати креслення. Ось кілька виробів, виконаних в техніці оригамі.
Метелик
Квадратний аркуш паперу зігнути по діагоналі так, щоб утворився трикутник (мал. а). Одержаний трикутник зігнути навпіл (мал. б). Зробити надріз, як показано на мал. в, і відігнкти кути - утвориться хвостик. Розправити крильця і приліпити вуса з вузької смужки паперу (мал. г)
Пташка
Викрійку-основу виконують так само, як і метелика, проте краї крил вирізають зубчиками. В головну частину вклеюють вузьку смужку цупкого паперу із загостреним кінцем (дзьобом). Намалювати очі, розфарбувати дзьоб.
Рибка
Квадратний аркуш паперу зігнути по діагоналі, розвернути, ще раз зігнути по діагоналі, а потім зігнути аркуш навпіл від себе (мал. а). Зігніть викрійку по лініях згину (мал. б). Трикутники, які утворилися, зігніть навпіл для симетричного вирізання плавників і хвоста, який розходиться віялом (мал.в). Розверніть поробку. За допомогою аплікації зробіть очі (мал. г).
ІГРИ З СОЛОНИМ ТІСТОМ
Ігри з тістом особливо корисні для дітей з підвищеним чи пониженим тонусом м'язів рук. Вони допомагають зняти стрес, сприяють вираженню почуттів, позбавляють надто балакучу дитину від надміру слів, а крім того, залучають нетовариських дітей до соціальної активності.
Рецепт тіста для ліплення: 2 склянки борошна, склянка дрібної солі, склянка води, 0,5 пакетика харчової фарби, 2 столові ложки олії. Тісто має бути м'яким на дотик, "слухняним". Зберігати його можна в холодильнику в поліетиленовому пакеті понад місяць.
Змійка
Розкачайте з яскравого кольорового тіста довгий і тонкий валик. Хвіст загостріть, голову приплюсніть, щоб виділялася. Зробіть змію, яка спить, згорнувшись кільцем. Тепер запропонуйте зліпити для неї змію-подругу: "Їм буде весело гуляти разом".
Черепаха
Для ліплення черепахи потрібні кулька з тіста і п'ять коротких валиків - голова і лапи. Добре, якщо панцир буде одного кольору, а голова і лапи - іншого. Перед тим, як ліпити черепаху, обов'язково розгляньте разом з дитиною іграшкову черепаху чи її зображення на картинці.
Черепаха й на хвилину
не скидає сорочину.
Навіть як купається,
то не роздягається.
Восьминіг
З кульки і кількох валиків можна зліпити восьминога, попередньо розглянувши картинку чи переглянувши мультфільм про цю тваринку.
Восьминогий восьминіг в морі плава краще всіх,
Та не вміє восьминіг по землі ходити.
Що йому робити?
Білий світ хитається, ноги заплітаються:
Перша - за другу, третя - за четверту,
п'ята - за шосту, сьома - за восьму...
Ледь не плаче восьминіг:
- Ех, мені б ще пару ніг,
Щоб було всі 10 - я й на гору здерся б!..
ІГРИ З ЛІЧИЛЬНИМИ ПАЛИЧКАМИ
У цих іграх вашими помічниками стануть звичайні лічильні палички, олівці, сірники.
Нескладні завдання допоможуть дитині розвинути увагу, уяву, ознайомитися з геометричними фігурами і поняттям про симетрію.
Журився їжачок
Ой журився їжачок, що багато колючок
на його свитині.
Не було б тих колючок - він катав би діточок
День і ніч на спині!
Окуляри
Нині в тітоньки Тамари загубились окуляри.
Нумо, спробуємо, діти,
Їх із паличок зробити.
Хвилі човника гойдали,
В річці весело гуляли.
ІГРИ З ПРЕДМЕТАМИ ДОМАШНЬОГО ВЖИТКУ
Метою занять із розвитку спритності й точності пальців рук є розвиток взаємозв'язку між півкулями головного мозку і синхронність їх роботи. Річ у тім, що в правій півкулі мозку в нас виникають різні образи предметів і явищ, а в лівій вони вербалізуються, тобто знаходять словесний вираз. А відбувається цей процес завдяки "містку" між правою і лівою півкулями. Що міцніший цей місток, то швидше і частіше по ньому йдуть нервові імпульси, активнішими стають розумові процеси.
Перевагою наведених нижче ігор для розвитку дрібної моторики у дітей є те, що для їх проведення не потрібні якісь спеціальні іграшки, посібники тощо. В іграх використовуються підручні матеріали, що є в будь-якому домі: прищіпки, гудзики, намистини, крупа та ін.
1. Дайте дитині круглу щітку для волосся. Дитина прокочує щітку між долонями.
2. Насипаємо у каструлю кілограм гороху. Дитина опускає туди руки і імітує, як вона місить тісто.
3. Два корки із пластикових пляшок кладемо на столі різьбленням догори. Це - "лижі". Вказівний і середній пальці стаютьу них, як ноги. Рухаємося на "лижах", роблячи по кроку на кожен наголошений склад. Те саме можна спробувати виконати обома руками одночасно.
4. Прищіпкою для білизни (перевірте на своїх пальцях, щоб вона не була дуже тугою) почергово "кусаємо" нігтьові фаланги від вказівного до мізинця і назад.
5. На нитках, шнурках вчимо дитину заплітати коси.
6. Дитина зминає, починаючи з кута носовичок (або поліетиленовий пакет) так, щоб він весь уміщався в кулак.
7. Прокочувати долонькою олівці, кульки по столу чи іншій поверхні.
8. Ігри з пазлами.
9. Ігри з дзигою.
10. Викладання букв, цифр з різноманітних матеріалів (з мозаїки, насіння, лічильних паличок, товстих ниток тощо).
11. Ігри з пластиліном.
ІГРОВИЙ МАСАЖ ЯК ЗАСІБ ПІДГОТОВКИ РУКИ ДО ПИСЬМА
Як відомо, масаж - це потужний біостимулятор, що впливає на функцію шкіри, рівень постачання організму киснем і поживними речовинами, на виведення продуктів розпаду, на скорочувальні властивості й працездатність м'язів кисті руки, яку масажують, а також еластичність судин і зв'язок.
Самомасаж кистей рук є, окрім того, засобом підвищення імунітету, оскільки на долонях розміщені нервові закінчення. Якщо їх діяльність активізується, то поліпшується стан внутрішніх органів. При цьому в процесі самомасажу зміцнюються м'язи, суглоби, зв'язки не лише тієї руки, яку масажують, а й тієї, що робить масаж.
Існують такі прийоми самомасажу: погладжування, розтирання, розминання, витискання, активні та пасивні рухи.
1. Кисть і передпліччя лівої руки розмістіть на столі. Ребром долоні правої руки імітуйте "пиляння" за всіма напрямками тильної сторони лівої долоні ("прямолінійний " рух). Проробіть те саме для правої руки.
2. Кісточками стиснутих у кулак пальців правої руки рухайте вгору-вниз по долоні лівої руки ("прямолінійний" рух). Проробіть те саме для правої руки.
3. Фалангами стиснутих у кулак пальців виконуйте за принципом "свердла" на долоні руки , яку масажуєте. Поміняйте руки.
4. Виконуйте рухи, як при розтиранні замерзлих рук.
5. "Мити" кисті рук, активно терти долоньки до відчуття сильного тепла.
6. Витягувати кожен пальчик, надавлювати на нього.
7. Розминання пальців: виконують інтенсивні колові рухи навколо кожного пальця.
8. Інтенсивне розтирання кожного пальця.
9. Згинання-розгинання руки у кистьовому суглобі.
10. Пальчики "вітаються".
КОМПЛЕКСИ ПАЛЬЧИКОВОЇ ГІМНАСТИКИ
Відомий фізіолог В. Бехтєрєв довів позитивний вплив маніпуляцій рук на функції вищої нервової діяльності, на розвиток мовлення, а отже, й інтелекту.
Пальчикові ігри і вправи - розважальне і оздоровлювальне заняття. Ігри корисні всім дітям: відбуваються позитивні зміни у спілкуванні з однолітками, дорослими, з'являється цікавість до можливостей своєї руки, поліпшується координація рухів кисті.
Кожен комплекс вправ проводиться впродовж кількох хвилин двічі-тричі на день.
Вправи першого комплексу:
1. Долоні на столі (на рахунок "раз-два" пальці нарізно - разом).
2. Долоня - кулак - ребро (на рахунок "раз-два-три").
3. Пальчики "вітаються" (на рахунок "раз-два-три-чотири-п'ять" з'єднуються пальці обох рук: великий із великим, вказівний із вказівним і т.д.).
4. "Чоловічок" (вказівний і середній пальці правої руки, потім лівої руки бігають по столі).
5. Діти біжать наввипередки (рухи, як у четвертій вправі, але виконуються двома руками одночасно).
Вправи другого комплексу:
1. "Коза" (витягнутий вказівний палець і мізинець правої руки, потім лівої).
2. "Козенята" (та сама вправа, але виконується одночасно пальцями обох рук).
3. "Окуляри" (утворити два кружечки з великого і вказівного пальців обох рук, з'єднавши їх).
4. "Зайці" (витягнути вгору вказівний і середній пальці, великий, безіменний і мізинець з'єднати).
5. "Дерева" (підняти обидві руки долонями до себе, широко розставивши пальці).
( За матеріалами книги О. Яловської "Пальчики дошкільнят" )
Коментарі
Дописати коментар